Fysiotherapiepraktijk Lanen in Oldenzaal

Manuele therapie

Het doel van manuele therapie is het beter laten functioneren van de gewrichten en het verbeteren van uw houding en beweging. Hiervoor gebruiken we specifieke technieken en ondersteunen we u met instructies, advies, begeleiding en inzicht in goed en gezond bewegen. In principe is deze therapievorm geschikt voor iedereen, ongeacht de leeftijd.

Enkele klachten die een manueel therapeut behandelt:

• Hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom

• Nek- en schouderklachten, al dan niet met uitstraling naar de armen

• Lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen

• Hoge rugklachten met rib- en borstpijn

• Duizeligheid bij het bewegen van de nek

• Kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten

• Heupklachten

Herkent u zich in een van bovenstaande klachten, dan kunt u zonder verwijsbrief bij ons terecht. Direct na de eerste afspraak heeft u duidelijkheid over welke behandeling u gaat helpen.

Kosten

Manuele therapie zit voor personen tot 18 jaar in het basispakket. Boven de 18 jaar heeft u om in aanmerking te komen voor een vergoeding, een aanvullende verzekering nodig. Kijk voor meer informatie hierover op www.defysiotherapeut.com.

Neem contact op met uw fysiotherapeut

Oedeemtherapie

Het menselijk lichaam bestaat voor twee derde uit vocht. Veel lichamelijke processen lopen via lichaamsvocht. Bijvoorbeeld het vervoer van zenuwprikkels en hormonen, het uitwisselen van bouw- en afbraakstoffen of van (zuur)stoffen. Het lymfestelsel speelt een belangrijke rol bij het onderhoud van de ideale omgeving voor onze lichaamscellen en waterhuishouding. Het vervult een zuiverende en drainerende rol. Lymfedrainage is een natuurlijke functie in ons lichaam, maar kan door gevolg van ziekte, stress of een operatie worden verstoord. Mocht dit gebeuren, dan kunnen we met de handen (manueel) de drainage van lymfe optimaliseren.

Oedeemtherapie is een vorm van manuele lymfedrainage. Indien nodig ondersteund met compressietherapie in de vorm van zwachtelen of steunkousen.

Soorten oedeem
Er zijn twee soorten oedeem. Zo is er een primair oedeem, ontstaan door een fout in de aanleg van het lymfestelsel, dus aangeboren. Ook is er een secundair oedeem, ontstaan door een verstoring in de balans tussen aanvoer en afvoer van vocht door schade aan weefsel of het lymfesysteem. Bijvoorbeeld omdat er na een verstuiking extra toevoer van vocht is, of omdat na het weghalen van lymfeklieren bij de behandeling van kanker de afvoercapaciteit van het lymfestelsel is verminderd.

Klachten
U kunt contact opnemen met onze oedeemtherapeut als u last heeft van een of meerdere van de onderstaande klachten:

• Oedeem/zwelling na bijvoorbeeld een operatie of ongeval

• Verstuikingen

• Bloeduitstortingen

• Spierpijn en spierletsel

• Dystrofie

• Migraine

• Stressklachten zoals hoofdpijn en slapeloosheid

• Keel, neus- en ooraandoeningen

• Open wonden die slecht genezen

Neem contact op met de oedeemtherapeut

Dry needling

Dry needling is een effectieve techniek voor de behandeling van spierpijn en spiergerelateerde klachten. Met speciale, fijne naalden behandelen we de ‘triggerpoints’, de pijnlijke spierknopen in het onderliggende weefsel. Druk op een spierknoop geeft vaak een pijnlijke uitstraling in het lichaam. Door het triggerpoint gericht aan te pakken verlicht of verdwijnt de pijn. Dry needling is niet vergelijkbaar met acupunctuur.

Ontspanning en aanspanning
Na de behandeling kan de spier ontspannen, maar ook een gezonde aanspanning leveren. Vaak leidt dry needling direct tot pijnvermindering. Ook de doorbloeding van de spier verbetert aanzienlijk. Wanneer we de spierverharding aanprikken, voelt u het inbrengen van de naalt bijna niet. Er onstaat een drukkend gevoel en de spier kan zich korte tijd aanspannen als in een reflex. Meestal ontspant de spier zich direct. De spierspanning neemt af en de bewegelijkheid neemt toe.

Wat kost het?
De methode maakt deel uit van de complete behandeling fysiotherapie. Indien uw aanvullende verzekering fysiotherapie dekt, vallen ook de kosten van dry needling hieronder.

Voor vragen of een afspraak, neem contact op met de praktijk

High Power Laser Therapie

High Power Laser Therapie is een pijnloze, zeer effectieve manier om pijn te bestrijden, ontstekingen sneller te genezen, wonden sneller te genezen, vele lichamelijke klachten sneller en efficiënter op te lossen en sneller te herstellen na blessures.

Hoe werkt het precies

Als 810 nanometer laserlicht met een bepaalde energie en golflengte in de weefsels terecht komt, ontstaat er een proces dat ‘fotobiostimulatie’ heet. In de cellen van het lichaam zitten zogenaamde ‘chromoforen’, kleine moleculen die de fotonen (laser-lichtdeeltjes) absorberen en omzetten in de productie van lokale energie op celniveau. In gezond weefsel is deze extra energie niet zo zinvol, maar in beschadigd weefsel wordt het gebruikt voor het normaliseren van de celfunctie, remmen van schadelijke ontstekingsreacties, stimuleren van het genezingsproces en verminderen van de pijn. Dit alles zonder het toedienen van medicatie. Laserlicht stimuleert de patiënt in zijn eigen genezingsproces.

Voor vragen over High Power Laser Therapie, neem contact op met de praktijk

Wat is Sportfysiotherapie?

De naam zegt eigenlijk al. Sportfysiotherapie is bedoeld voor de sporter. Heb je tijdens het sporten een blessure opgelopen of vragen over hoe je weer verantwoord kunt starten met sporten? Een sportfysiotherapeut kan u daarbij helpen.

Wat doet een sportfysiotherapeut?

Sportfysiotherapeuten richten zich op de sporter. Dit kan zijn na een blessure, of als men na een lange tijd inactief te zijn geweest weer wil opbouwen tot een hoger niveau van belasting. Dit laatste geldt ook voor mensen met een chronische of langdurige ziekte.

Nadat de sportfysiotherapeut de oorzaak van de klacht heeft onderzocht wordt een behandeling gestart om het herstel te stimuleren. Daarbij geven sportfysiotherapeuten de patiënt behandeling, begeleiding en advies om het sporten te kunnen hervatten en toekomstige blessures te voorkomen.

Wat doe een sportfysiotherapeut nog meer:
• Verlenen van EHBSO (eerste hulp bij sportongevallen)
• Verrichten van uitgebreid onderzoek naar de oorzaak van de sportblessure of andere klacht
• Analyseren van de trainingswijze van de sporter
• Opstellen van een behandelplan en revalidatieschema
• Opstellen van oefenprogramma’s
• Begeleiden van de uitvoering van het oefenprogramma
• Toepassen van mobiliserende technieken
• Evalueren van het revalidatieproces met de sporter
• Begeleiden en adviseren van de sporter omtrent het hervatten van de sport tot op het oude niveau
• Verlenen van advies met betrekking tot preventie van toekomstige blessures
• Eventueel overleggen met de trainer over een aangepast trainingsschema

Een sportfysiotherapeut behandeld niet alleen topsporters, maar is bedoeld voor iedereen die aan sport doet: op welk niveau dan ook, in welke sport dan ook.

Voor vragen over sportfysiotherapie, neem contact op met de praktijk

Fysiotherapiepraktijk Lanen

Haverstraat 15 c
7573 GK Oldenzaal