Voor oedeem-, fysio- en manuele therapie in Oldenzaal

Beseft u zich wel eens hoeveel u beweegt op een dag? Het gaat hierbij niet alleen om bijvoorbeeld lopen en fietsen, maar juist de eigenlijk heel vanzelfsprekende andere bewegingen. Het draaien van uw nek, iets vastpakken met uw hand, eten, bukken om iets op te rapen, traplopen, een sprintje trekken naar de trein: ons lichaam is constant actief. Trek op tijd aan de bel als uw lichaam niet (meer) meewerkt door bijvoorbeeld een (sport)blessure of gewrichtsoperatie. Bij Fysiotherapiepraktijk Lanen en Van den Nieuwenhuizen werken we samen aan uw herstel.

Fysiotherapie

De aard van de klacht ontdekken is altijd het belangrijkste. Op basis daarvan kunnen we een behandelplan opstellen en gericht aan de slag. Een belangrijk deel van fysiotherapie is vaak oefentherapie, om de bewegingsmogelijkheden van gewrichten te beïnvloeden en spierkracht te vergroten. Hierdoor verbetert u uw houding en evenwicht. Onderdeel van de behandeling is ook dat u thuis oefeningen doet. U wordt bewust van uw lichaam met als doel dat u snel weer pijnvrij door het leven gaat.

Manuele therapie

Het doel van manuele therapie is het beter laten functioneren van de gewrichten en het verbeteren van uw houding en beweging. Hiervoor gebruiken we specifieke technieken en ondersteunen we u met instructies, advies, begeleiding en inzicht in goed en gezond bewegen. In principe is deze therapievorm geschikt voor iedereen, ongeacht de leeftijd.

Enkele klachten die een manueeltherapeut behandelt:

• hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom
  • nek- en schouderklachten, al dan niet met uitstraling naar de armen
  • lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen
  • hoge rugklachten met rib- en borstpijn
  • duizeligheid bij het bewegen van de nek
  • kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten
  • heupklachten

Herkent u zich in een van bovenstaande klachten, dan kunt u zonder verwijsbrief bij ons terecht. Direct na de eerste afspraak heeft u duidelijkheid welke behandeling u gaat helpen.

Kosten
Manuele therapie zit voor personen tot 18 jaar in het basispakket. Boven de 18 jaar heeft u om in aanmerking te komen voor een vergoeding, een aanvullende verzekering nodig. Kijk voor meer informatie hierover op www.defysiotherapeut.com.

Oedeemtherapie

Het menselijk lichaam bestaat voor 2/3e uit vocht. Veel lichamelijke processen lopen via lichaamsvocht. Bijvoorbeeld het vervoer van zenuwprikkels en hormonen, het uitwisselen van bouw- en afbraakstoffen of van (zuur)stoffen. Het lymfstelsel speelt een belangrijke rol bij het onderhoud van de ideale omgeving voor onze lichaamscellen en waterhuishouding. Het vervult een zuiverende en drainerende rol. Lymfdrainage is een natuurlijke functie in ons lichaam, maar kan door gevolg van ziekte, stress of een operatie worden verstoord. Mocht dit gebeuren, dan kunnen we met de handen (manueel) de drainage van lymfe optimaliseren.

Oedeemtherapie is een combinatie van manuele lymfdrainage. Indien nodig ondersteund met compressietherapie in de vorm van zwachtelen of steunkousen.

Soorten oedeem
Er zijn 2 soorten oedeem. Zo is er een primair oedeem, door een fout in het aanleg van het lymfstelsel, dus aangeboren. Ook is er een secundair oedeem, ontstaan door een verstoring in de balans tussen aanvoer en afvoer van vocht door schade aan weefsel of het lymfsysteem. Omdat er bijvoorbeeld na een verstuiking extra toevoer van vocht is. Of omdat na het weghalen van lymfklieren bij de behandeling van kanker de afvoercapaciteit van het lymfstelsel is verminderd.

Klachten
U kunt contact opnemen met onze oedeemtherapeut als u last heeft van een of meerdere van onderstaande klachten:

• oedeem/zwelling na bijvoorbeeld een operatie of ongeval
  • verstuikingen
  • bloeduitstortingen
  • spierpijn en spierletsel
  • dystrofie
  • migraine
  • stressklachten zoals hoofdpijn en slapeloosheid
  • keel-, neus- en ooraandoeningen
  • open wonden die slecht genezen

Dry needling

Dry needling is een effectieve techniek voor behandeling van spierpijn en spiergerelateerde klachten. Met speciale fijne naalden behandelen we de “triggerpoints”, de pijnlijke spierknopen in het onderliggende weefsel. Druk op een spierknoop geeft vaak een pijnlijke uitstraling in het lichaam. Door het triggerpoint gericht aan te pakken verlicht of verdwijnt de pijn. Dry needling is niet vergelijkbaar met acupunctuur.

Ontspanning en aanspanning
Na de behandeling kan de spier ontspannen, maar ook een gezonde aanspanning leveren. Vaak leidt dry needling direct tot pijnvermindering. Spierspanning neemt af en uw beweeglijkheid neemt toe. Ook de doorbloeding van de spier verbetert aanzienlijk. Wanneer we de spierverharding aanprikken, kan het zijn dat de spier zich kort aanspant. Dit geeft een krampgevoel en kan gepaard gaan met lokale pijn. Meestal ontspant de spier zich direct en voelt u het inbrengen van de naald niet.

Wat kost het?
De methode maakt deel uit van de algehele behandeling fysiotherapie. Indien uw aanvullende verzekering fysiotherapie dekt, vallen ook de kosten van dry needling hieronder.

Meer weten over dry needling?